onsdag 10. august 2011

Jordmora kjem....

Heisann.. long time no see...
Jeg har blitt oppfordret til å skrive litt igjen her.. det ER litt lenge mellom hver gang, jeg innrømmer det :)
Min blogging er det man kan kalle et overskuddsprosjekt, og da betyr det at om jeg har det travelt i livet, så kommer oppdateringene etterpå... lenge etterpå ;oP *rødme*
Jeg er fremdeles jordmor ... fremdeles på Voss, og i tillegg er det jo disse hjemmefødslene som jeg går som "lærling" på... Jeg er jo godkjent jordmor, og kunne nok gått alene i hjemmefødsel, sånn rent juridisk lovlig.. men jeg føler det er greit å få litt erfaring først, og ikke leke dumdristig som helt nyutdannet.... og for å få trening i å vurdere fødende og fødsler så er Voss en god plass å være!
Ikke til forkleinelse for NOEN annen avdeling.. men slik som på Voss så har en gynekolog på vakt 24 t, MEN det er ikke sikkert at avstanden er gunstig.. for legen kan faktisk gå og legge seg om natten, på sin hybel som er et par minutter unna.. og når vi så har fødsler på natt, så må vi "se litt frem i tid" og vurdere tilstanden ift den tiden det vil ta å ringe etter legen.... VI er alltid to jordmødre på jobb, aften og natt, så vi har også hverandre å diskutere med og få hjelp av.. slik sett lærer man utrolig mye av å jobbe en slik plass.. På større sykehus der en har legene "rundt hvert hjørne" og en bare trykker på en knapp så kommer de, der vil man selvfølgelig ha høyere andel forventede kompliserte fødsler.. og blir rasende drevne på det.. men det å stå alene (med en annen jordmor) gjør som sagt at man må ta på seg et ansvar og være årvåken i forhold til det å bestemme om og når legen skal ringes etter. JEG føler det er gunstig og at jeg blir en bedre og mer reflektert jordmor av det, på SITT vis.
 
 
Det har blitt noen hjemmefødsler til siden siste innlegg! Noen har jeg gått glipp av pga "fastjobben" men noen har jeg fått med meg og heldigvis. Og jeg blir bare mer og mer overbevist om at dette er noe jeg må gjøre, for at de kvinnene som kan, og ønsker det, skal ha et reellt valg når det kommer til sin egen fødsel. Alle må ha den retten, om alt ligger til rette for det, å selv velge hvor de vil føde... ikke bare velge mellom sykehus.... men også det at ens eget hjem er en god plass å føde, for dem som kan og vil det!
Papirmølla er det jeg nå jobber med, å få de rette registreringer og avtaler i boks med det offentlige, slik at jeg når den dagen kommer, jobber lovlig ;) -til da finnes jeg som kollega/assistent med de to drevne jordmødrene som er så greie å ha meg med til det ene fødehjemmet etter det andre <3

3 kommentarer:

  1. Jippi! Der kom det oppdatering!!

    Haha, føler meg jo nesten som ein "forfølgar" her eg sit og surfar på nett og oppdagar den eine kjenningen etter den andre - og eg har jo berre truffe deg ein gong! Men det skal du ha - du gav eit fantastisk godt fyrsteinntrykk! Noko som gjorde meg heilt trygg med tanke på at du kunne vera med i heimen. Berre synn det ikkje klaffa... Me tek det att nestegong! Hihi! Eller ein av dei ti neste gongane! (ja, for etter denne gongen har eg sagt til min kjære mr.T at me godt kan få ti til... Trur ikkje han er heilt einig i det... :P Men for min del som aldri skulle ha fleir er jo dette tankar i heilt andre enden av skalaen kan du sei... :))

    Gler meg til neste update! Keep it comeing! Eg siklar jo på ALT som kjem frå jordmormunn for tida! Akk og vesann!

    Kosa deg på jobb, høyrest jo supert ut :)

    Klemmar frå LinnHelen

    SvarSlett
  2. Jeg vurderte i sin tid hjemmefødsel, men - oooops! - det begynner å bli noen år siden, og hele slekten og halve Sandviken skvatt og satte bredsiden til for å overbevise meg om det motsatte. De vant. Dessverre. Så i vårt neste liv, Annhja... ;)

    SvarSlett
  3. I vårt neste liv ja.. da skal vi være jordmødre og føde våre barn hjemme, og hjelpe hverandre med det, og ikke la NOEN bestemme NOE over oss <3

    SvarSlett