mandag 18. april 2011

Voss igjen!

(bilde av "ugressuppen")
Jepp, I've come full circle.. kan man si...


Etter en stri vår og sommer (jordmorskolen er ikke noen frøkensport) kom høsten og jeg fikk jobb på Voss! Waddayaknow! Jeg sa da jeg var ferdig i praksis at vi trolig skulle sees igjen.. og jammen ble det så!


Foreløpig 50% stilling, men det føltes som mer enn nok da jeg startet! Men nå er overskuddet på god vei til å etablere seg i mitt liv igjen, så nå håper jeg på større stilling fremover. Ekstravakter finnes jo alltid, men det er jo et lotteri om jeg har anledning å ta dem når de dukker opp.. greit å ha noe fast, så vet man mer og kan planlegge livet litt bedre.


OG!!! så har jeg begynt med hjemmefødsler!!! DET er svera greie;) Har vært med på 4 til nå (går som "lærling" ennå, med godt erfarne jordmødre) men en av de 4 har jeg egenhendig tatt i mot, en vakker pikelill som svømte ut i livet.. en nydelig vannfødsel.. jepp, jeg er solgt på det der altså! Hjemmefødlser, og gjerne i vann <3 Stort ansvar dog.. ikk enoe å ta lett på.. man LEKER ikke jordmor når man tar hjemmefødsler i våre dager. Så ydmykheten er stor!


Jordmorkofferten min er nå hvertfall klar til bruk. Fikk beskjed av jordmor L, at det var bare å sette i gang å etablere foretak i Brønnøysund, og skaffe til veie utstyr.. for før eller siden så står jeg der alene... og hun har jo rett:) Jordmor L, og jordmor E, som er mine mentorer, har jeg dyp respekt for, og mye å lære av.. Jeg LYTTER når de har noe på hjertet.. og vi har flotte diskusjoner og samtaler. Mange frustrasjoner og mye glede ved å velge en slik vei. Den er ikke enkel, og den er ikke lukrativ.. så man skal være pur idealist for å drive med dette. Men, det vil jeg altså. Fordi det er så utrolig givende, og fordi at de som virkelig ønsker og behøver å føde hjemme skal ha et reelt tilbud. For det offentlige er ikke på tilbudssiden der altså! (her kommer noe av de nevnte frustrasjoner inn!)


Skal på kurs i Oslo neste uke, og etter kurset følger et hjemmejordmormøte, der hjemmejordmødre fra det ganske land møtes. TENK, i det celebre selskap skal jeg få være med <3


Annet enn jobb, og heim, så driver jeg jo med vikingliv.. og der er sesongen på full fart fremover! Vi har allerede holdt på noen uker med dugnader, for å lage utstyr og skape litt lagånd. Folk søkes opp og inviteres og registreres (min jobb) og jeg har sagt ja til å ha ansvaret for historisk mat på lørdagen (trolig en av de travleste dagene) så jeg er litt etterpåklok nå kjenner jeg... var det lurt å si ja til det? Vel, det var jeg som etablerte den gruppen i sin tid (matgruppen altså, ikke vikinggruppen;)) så jeg kjenner jo oppskrifter og drift og timing på diverse, så det er "bare" antall sjeler og hender i arbeid det står på.. håper på villige hjelpere! EN stiller alltid opp for meg, og det er min bedre halvdel.. at jeg skulle få en så snill mann til slutt i mitt liv hadde jeg vel ikke trodd.. men det fikk jeg altså <3 vi skriver 3 år i disse dager.. og gode år har det vært! Må det bli mange, mange flere <3


Politikken har hanket meg inn også... etter fakkeltog for Storken i februar 2009, der vi fikk hjelp av det lokale Venstrekvinnelaget, har den gode Åsta "headhuntet" meg.. heheh ja faktisk så er det sant! Hun har med jevne mellomrom uttrykt klart og tydelig at jeg er sterkt ønsket hos dem... og NÅ er det gjort.. jeg har meldt meg inn, og har vært på mitt første møte.. sprøtt! Jeg starter nå opp med 2 ting jeg "aldri" skulle befatte meg med; politikk og eget foretak. Ja, man vokser vel med oppgavene får jeg håpe.


Jeg oppdaget denne helgen, ved hjelp av en venninne og kollega at hagen min er full av mat, eller ugress som jeg har lært at det er;) ja, den verste sorten til og med.. som er stri og vokser og aldri vil slippe taket og forsvinne fra hager når den først har slått rot (bokstavelig talt). Hanefoten, Svallerkål blant venner;) to dager har jeg laget suppe av ugraset, og jeg er solgt! En bekjent på facebook er journalist, og fikk snusen i dette.. så nå skal jeg pinadø i avisen og;) *knis* og jeg er IKKE glad i rampelyset, så det er sagt! Vel, det er ikke DEG det handler om sa dama, det er suppa! heheh:) okei da.. for sakens skyld så stiller jeg. Må mange fler få øyene opp for verdien av ugress <3 hurra for å luke middagen direkte fra hagen!

1 kommentar:

  1. Hei!
    Eg fann jammen meg bloggen din, ser du ikkje har skrive her på ei stund då... Men det tyder berre på at internett gjerne ikkje er så stort likevel... Hehe!

    Eg håpar du vert nøgd med dopleren, jordmor L har vel overrekt den til deg?

    Håpar veldig på at me vert kollegaer ein vakker dag! Kan du, kan eg - som du skreiv i meldinga :)

    Venleg helsing LinnHelen (39minuttaren!) uti havet!

    SvarSlett